Selasa, 6 April 2010

Kuala Lanar kenangan 100

Cerita 1

Setelah sekian lama aku tak berblog kerana laptop aku ditimpa masalah yg hanya selesai semalam...Dalam tempoh tersebut,kadang-kadang hanya menjenguk rodong-rodong sekejap-sekejap dgn menggunakan hak kerajaan dlm makmal komputer..Sempat meninggalkan komen2 mana yg sempat dijenguk....Bukan hal di atas yg nak diceritakan tapi hal lain....

Setelah usai persekolahan petang tadi kira2 jam 3 petang, aku menuju ke gerai menjual air kelapa muda di tepi jalan. Sebaik aje ku keluar kereta, aku dihampiri oleh seorang tua yang layak dipanggil aki bersama seorang budak dalam lingkungan 10 atau 11 tahun..

"Cikgu..cikgu...tunggu kejap...' sambil dia menongkatkan motornya. Dgn pantas dia meluru ke arah ku dan menghamburkan kata-kata yg berapi-api...Macam2 la...

Aku terkebil2 dan terpinga-pinga..Tak tau hujung pangkal..Akhirnya aku faham dia marah kerana henpon cucunya dirampas oleh cikgu...Aku diam tak berkata sepatah pun cuma membiarkan dia berkata2 yg bukan2..Hati makin panas tapi sabar masih ada..Pakcik jual air kelapa tu pun terpinga-pinga.

Baju orang tua tu ditarik oleh cucunya beberapa kali...Akhirnya cucunya berkata...
"Aki..bukan cikgu ni yg ambik henpon saya..Cikgu sekolah saya, cikgu ni ngajar kat sekolah menengah, mana dia tau.." kata cucunya...

Dia memandang aku dan terus menyetat motor berlalu dgn cucunya.Sepatah mende pun tak terucap kat aku. Aku terkebil2 sambil mengaru-garu kepala yg tak gatal...

Pakcik jual air kelapa tu menepuk bahuku.."Sabo la cikgu..Nah minum lagi air kelapa ni..freee.." katanye...
Aku tersengih jela..Cuma aku berazam petang esok dan petang2 seterusnya, aku nak cari balik orang tua kat kedai, bukan ape..nak belanje minum teh je...Takpun aku nak lalu lalang depannye....hehe

6 ulasan:

orangkasai berkata...

hebat hang dari dulu hang jenis cool saja. kalau orang lain...

Aida Ali berkata...

Untung.... Dapat air kelapa free.

Hashim Zabidi berkata...

Jangan bergaduh dahlah cikgu. Agaknya orang tua tu tak dan masuk sekolah dulu...

Pengembara silam, berkata...

orangkasai...Bkn apa Rin, dah tua-tua ni kene cool skit..hehe

Pengembara silam, berkata...

Kak aida..Hehe..tang dapat air kelapa free tu memang untung...

Pengembara silam, berkata...

Pak...Gamoknye la, dia takdan nk masuk sekoloh aritu...