Ahad, 6 Disember 2009

Kuala Lanar Kenangan 49

Sesaje Nak Bercerita (Cerita meraban)..

Tersebutlah kisoh beberapa ratus tahun yg lampau.Telah diadakan satu pertandingan menunjuk terer kepahlawanan pendekor setiap negara..Pertandingan ini diadakan setiap 4 tahun sekali (ala-ala Olimpik la). Pertandingan ini terbuka kepada sesiap saje dan mana-mana negara boleh menyertainya..Tapi setiap negara hanya boleh menghantar seorang peserta sje.Syaratnye mudoh je..setiap pendekor kena menunjukkan skill masing-masing..bukanya bergumpal atau meflying kick lawan..Tahun tu, Jepun telah menjadi tuan rumah dan 4 tahun akan datang Siam pulak jadi tuan rumah setelah menang semasa melobi perwakilan..Tak tau la berapa abis duit Siam pasal nak melobi jadi tuan rumah tu..

Pada kali ni, Tanah melayu diwakili oleh Tok Itam seorang pendekor yg low profile.Dia ni idup sezaman dan bersahabat dgn Hang Tuah..cuma tak pakai gelaran hang je..walaupun disuruh beberapa kali oleh hang tuah memakai gelaran hang.

Pertandingan pun bermula,dari pusingan awal hinggalah ke pusingan akhir..Sape yg kalah pusingan awal akan balik la dengan sebesar-besar kemaluan kerana gagal mengibarkan cabaran di jepun.Pada tahun tu, peserta tuan rumah,Jepun merupakan peserta peberet untuk merangkul kejuaraan.Tok Itam dengan selamba berjaya melepasi setiap pusingan.

3 orang peserta telah berjaya melangkah ke pusingan akhir..Ninja Jepun,Pendekor Kungfu Cina dan Tok Itam.Pertandingan akhir diadili oleh juri pro.bkannya sms.Mula-mula kungfu masuk gelanggang, juri melepaskan seekor lalat dan dgn gaya sangat hebat menunjukkan gaya bermain pedang membunuh lalat tersebut.Putus 3 lalat tu.Penonton bersorak.

Ninja pulak masuk gelanggang, lalat dilepaskan lagi..Gaya senjatanya lagi hebat..zup..zup..putus 6 kepak lalat tu..Penonton lagi la bersorak hebat..sah menang kali ni..

Tok Itam dengan selamba masuk gelanggang, Lalat dilepaskan.Tok Itam menghunuskan kerisnya..zas..zas... tapi lalat terbang dengan selambanya.Penonton mengeboo Tok Itam. Lalat tadi terbang ke tepi meje hakim dan menghantuk-hantuk kepalanya ke meja juri..Juri berasa pelik dan bertanya apa yg telah berlaku. Lalat berkata.."Idup aku dah tak bererti lagi..Kemaluan aku telah dipotong oleh Tok Itam sebentar tadi..hu hu".. Bila diteliti dgn rapi nampaklah kemaluan lalat tadi melekat pada keris Tok Itam.. Juara la Tok Itam...

6 ulasan:

YANG GAMBI berkata...

Salam bro, cerita menarik dipagi minggun ini....... penuh makna....

Cak Win berkata...

Menarik :)
Salam kenal Teman

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, Tahniah Tok Itam, kejam juge tok Itam ni yek...ada kee kemaluan lalatu tu dipotongnye, kala sunat aja tak apalah...

Cikgu Jang .. berkata...

kah kah kah.....lawok weh cerite ni...koi suke membacanya, rodong...

Fadh berkata...

hahaha terer tok itam...kena nuntut ilmu te.

Pengembara silam, berkata...

Tok Itam dah takde..Cuma dia pesan kat anak cucunya, kalu nak menuntut kene mahal skit la pengerasnye..ikut musim..he he