Ahad, 25 April 2010

Kuala Lanar Kenangan 105

Peritnya membeli

Hari semalam aku berkesempatan ke bandar Raub untuk membeli keperluan dapur di salah sebuah pusat membeli belah.. Orang berpusu-pusu..maklumlah baru dapat gaji..Kaunter bayaran dibuka semua tap masih lagi sesak..Barisan makin panjang.Setelah memilih barangan yg penug setroli aku pun berbaris di kaunter..

Dihadapan aku ada seorang kakak yg menolak barangan penuh juga se troli. Berdasarkan barangan yg dibelinya aku mengagak kakak ni seorang peniaga kedai makan kecil-kecilan.. Setelah barangannya di total,harganya menunjukkan hampir RM400.00. Dia menghulurkan beberapa ikat duit kertas seringgit dan seplastik duit syiling untuk membuat bayaran.. Dgn muka yg kelat cashier tu mengira semula duit yg dihulurkan oleh kakak tu..Beberapa orang di belakang ku mula merungut...Aku terdiam..no komen...Setelah selesai urusan yg memakan masa yg agak lama, dia sempat menjeling ke arah orang ramai di belakangnya dan mengeluarkan ayat berbisa.. "Duit aku,aku punya pasal la"...Berlalu menolak trolinya dengan selambanya....

4 ulasan:

piewahid berkata...

maru kala kena bgitu weh... !!

saharul berkata...

sebahagian pelangan tak mesra pengguna....

Hashim Zabidi berkata...

Kita masih berada di dalam kawasan @ zon demokerasi yg tak bebrapa bebas.

jeman berkata...

salam singgah saudara.

betullah tu duit dia. hak dia dan suka dia lah. namun dalam hak dan suka dia, masih terlepas pandangkah dia pada hak org lain juga???

bertimbangrasa amalan mulia.

wassalam