Rabu, 2 Disember 2009

Kuala Lanar Kenangan 47

Harta Orang Melayu Tepi Jalan

Musim peksa SPM ni, tepat jam 6.15 pagi aku akan meninggalkan rumah di Sungai Koyan menuju ke pusat peperiksaan. Memang gelap lagi turun dari rumah. Sepanjang pemanduan aku, ntah berapa kali aku nyaris melanggar harta orang melayu tepi jalan..Apatah lagi musim hujan begini..

Aku terpikir juga, mengapa la orang melayu suka sangat membiarkan harta mereka di tepi jalan sehingga membahayakan nyawa orang lain..Tu la orang kita, ada harta biorkan bersepoh di tepi jalan. Bukannya sikit, banyok.. Kerbau,lembu..Bukan sesekor dua, kekadang tu berbelas ekor. Bukannya setempat,2,3 tempat. Kalau kena langgor, maroh ke orang. Dah tau ada harta,jaga laa..Pastu mencemarkan jalan raya dengan semburan najis..abis kereta aku...

Kalau dari Koyan, kawasan ladang sawit sehingga ke simpang Tanjung gahai. Pastu turun bukit selepas Sungai Ular ke kg. Keledek sehingga simpang Bukit Betong. Setempat lagi area Tanjung Jambu.. Tu la orang Melayu,harta banyak tapi tak tau nak jaga...

Sori laa..mengomel skit..musim-musin hujan ni..he he..

6 ulasan:

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, Itulah namanya kerba lembu tunjuk...tunjuk aja, itu kerba keh, itu lembu keh, jaga tidok...

mOiN berkata...

pelagi bang medan...tangkap ajela lembu tu taruk dalam bonet...pastu jual kat koyan..bio padan muka tuan lembu2 tu...lembu ngan tuan same aje perangainyeee...

Pengembara silam, berkata...

Lady.. Tu la orang sesari ni..suma pakei tunjuk je.. Jgn anok bini pakei tunjuk dah la..he he

Pengembara silam, berkata...

Moin.. Nantila keh buka bisnes tankap lembu plak.. Aok nak join pun bleh..he he

YASSIN berkata...

Hok maru kerba lembu boleh beli tali tak manpu beli, kandang haram tak mampu buat hampuras bete..

Pengembara silam, berkata...

Bro Yassin..Kalu keh bawok bekho..hareh keh lutu ke kerba tu..Demeh nunggu peruntukan Yb nok buat kandang..he he