Rabu, 11 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 31

Bulan Tanpa gaji

Hari ni baru 11.11.2009. Gaji dijangka pada 25hb..Sayup lagi tu. Ni semua bahana raya. Gaji terakhir diterima awal bulan Oktober aritu..Semuanya dah sapan..licin..Aduh..Aku menggaru-garu kepala yg semakin memutih memikirkan fulus.Nasib baik semua hutang kereta,bil,rumah,kredit kad dah setel awal-awal. Mende-mende tu tak leh sangkut..kalau sangkut lagi la parah..Nasib baik dok kat Kuala Medang yg belanjanya boleh dikawal lagi. Anak aku kat SMK Seri Lipis minta duit nak bayar asrama, ntah mende-mende lagi bayaran..Semuanya DUIT.. Aku cuba bertahan dengan tak menggunakan tabungan tetap.Hanya jika benar-benat terdesak je baru guna..

Makan pun ala kadar je..masih bertahan. Biar genting jangan putus. Tu falsafah yg aku warisi dari ayahku. Tapi ni benar-benar nak putus..genting sangat-sangat. Tangan macam gatal je nak jolok kredit kad.. Hati cakap..JANGAN.. masih ada cara lagi...Jangan tambah hutang.. Hutang lama tak setel lagi..Adusss..

Balik dari sekolah, aku dok melepak depan TV layan AWANI tetiba kedengaran handset aku berbunyi menandakan ada sms masuk.. Aku buat tak tau je.. Ke tandas..Dalam tandas aku terdengar bunyi satu lagi sms masuk..Aku buka peti ais dan menogok air sejuk.. Berbunyi lagi sms masuk..Dah 3 sms masuk tapi aku macam tak berminat nak membacanya.

Dengan malas aku membaca sms..YAHOOOO...tiga claim peperiksaan aku masuk.Rupa-rupanya sms dari AG menyatakan claim dah masuk.Pantas aku mentotal adalah seribu lebih..Alhamdulillah..Berpakaian ala kadar, start kereta,masuk gear dan meluncur laju ke Kuala Lipis...Selamat.. Terima kasih..

Tiada ulasan: