Rabu, 11 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 32

Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

18hb November 2009 ni bebudak tingkatan 5 akan menduduki SPM. Aku perhatikan bebudak sekarang ni amat jauh bezanya dengan  bebudak zaman aku nak ambik SPM.Aku SPM tahun 1983.Masa tu kehadiran SPM amat dirasakan dan kedatangannya sesuatu yg amat membimbangkan.Aku membayangkan jika gagal SPM habislah hidupku..Gelap masa depan..

Bebudak sekarang ni aku tengok selamba je..Ada yang tak peduli pun SPM nak datang.Aku pernah bertanya kat bebudak aku kelas ujung..Tak takut ke SPM nak datang ni? Dengan selambanya mereka menjawab..Apa nak kisah cikgu..IPTS banyak, lulus BM dapat sijil, masuk form six ni dah tak power, dah jemu nak belajar, baik cop sawit kat ladang,lagi loaded..Tak nak terkongkong dengan sekolah dah dan macam2 lagi la jawapannya.. Aku hanya mampu mengeleng-ngeleng kepala sambil berdoa agar mereka sedar SPM semakin hampir..Aku yg mengajar form 5 ni yg terlebih bimbang dgn SPM berbanding dengan calon yg nak mengambilnya..Yang sedar sikit akan bertanya..Cikgu soalan ramalan takde ke? Aku menepuk dahi..

Buat pelajar SMK Sungai Koyan,Kuala Lipis terutama kelas 5S dan 5P, selamat menjawab dengan semangat waja! Buat pelajar orang asli..buktikan anda boleh..!


Tiada ulasan: