Isnin, 30 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 45

Sungai Koyan Yang Unik

Saje aku nak bersurah pasal sungai Koyan. Aku bukan lahir kat sini tapi mem besar aku orang sini. Aku kerja pun kat sini. Aku kenal sungai koyan ni bila menikoh dengan orang sini tahun 1993.

Unik?
i. Masyarakatnya majmuk.. betul-betul 1Malaysia. Semua negeri ada,termasuklah India,China,orang
   asli ,Indon,Bangla, Pakistan,Siam dll ..maklumlaa kawasan felda.
ii. Terletak dalam dearah Lipis..Urusan tanah, hasil, pendidikan (mulai tahun 90-an,sebelum ni di bawah
   Raub)  semuanya berurusan di Lipis.
iii. Tapi urusan eletrik(TNB), air(JBA) dan JKR(bangunan) terletak di bawah Raub.
iv. Poskod 27650 RAUB
v.  Parlimen Cameron Highlands (Dato' SK Devamany)

Kesimpulan : Jadilah orang koyan ni berurusan di banyak daerah,padahal mende tersebut boleh setel di satu tempat je.. Pening la juga kekadang tu..



Maghrib Di Sungai Koyan


 Hujan di Sungai Koyan

6 ulasan:

YASSIN berkata...

Kerenah BIROKRASI laa teeh...nok goner...apa pun kawan lame juge dah tak kulu nun.. entah jaman bila kawan lantas ker Tersang lama ngat dah.

Hashim Zabidi berkata...

Dua rangkap pantun buatmu wahai Pengembara:

Asal namanya emas berkoyan
tempat orang mencari rezeki
syukurlah kamu wahai kawan
hidup sentiasa dalam harmonis.

Satu dalam tiga daerah
Cameron Raub dan Lipis
Disusun tadbir oleh Felda
Dapat perhatian PM Najib.

Cikgu Jang .. berkata...

koi dengor ande emas kat situ....che aok cuba cari2kan...kot jumpe..nanti kaye aok...menkala dapat.

Pengembara silam, berkata...

Bro Yassin..acu aok datang kulu nii..Boleh mengeteh seseround dua..

Cikgu Jang..emas besepoh di sini..Cuma keh je tok mencari..ntoh2 belakang rumoh keh ada gamoknye..

Pak.. Tu la..kekadang org di sini rasa mcm dok di cameron dah..

Tanpa Nama berkata...

MEMANG SODAPLAH SUNGAI KOYAN NI. KAMPONG KAWEH X DE MCM NI.

yastro berkata...

salam..sy berasal dr Koyan1..bab2 emas ni..teringat lak masa dgn arwah abah,masa tu nk g tgk durian..tetiba lak terserempak ngan geng2 yg gali tanah nk cr emas (4~5kaki dlm ade) kt pokok2 durian tu..berterabur deme tu lari,kne kejo ngan arwah.