Ahad, 22 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 37

Kroni?

1999,Aku melangkah perlahan ke dalam sebuah bank di Jelutong,Penang. Bau hanyir Sungai Pinang berlumba-lumba masuk ke dalam hidungku.. Aku teragak-agak untuk masuk ke dalam. Aku tengok orang ramai berbaris panjang untuk berurusan di kaunter.Rupa-rupanya sistem nombor bank tu buat hal hari tu..  Urusan aku sikit je tapi penting.Kalu tak setel,maknanya aku tak berduit la aritu. Kul 2.00 ada kuliah plak di DTSP,USM.. Aku menggaru-garu kepala yang tak gatal..Nak masuk ke tak.. Kalu masuk baris, gerenti lambat, kaunter pun ada dua je buka.

Aku pun angkat punggung nak keluar.. "Cikgu..Cikgu.. Apa hal?" Tanya seorang muda  bertali leher yg baru saja keluar dari bilik bercermin gelap..Kami bersalaman. Aku menceritakan urusan aku yg sedikit tapi penting buatku yg sengkek masa tu..Dia mengambil dokumen aku dan menyerahkannya sambil berkata sesuatu kepada pegawai di bank tersebut.Pemuda tadi terus berlalu ke tingkat atas bank tersebut. Tak sampai 5 minit kemudian dia turun dan mengambil dokumen tersebut dan menyerahkan kembali kepadaku. "Maaf cikgu, tak dapat bersembang panjang, saya ada meeting di tingkat atas".. kami bersalaman dan dia pun beredar ke atas.

Aku keluar perlahan-lahan dari bank sambil mengaru-garu lagi kepalaku yg tak gatal. Sambil tu aku berfikir-fikir siapakah gerangan pemuda tadi yg menghulurkan bantuan disaat aku memerlukannya. Bekas muridku kah? Teman lamakah? Atau aku semakin pelupa? Sampai sekarang aku tak dapat mengesahkan siapakah dia. Yang pasti dia kenal aku... Tapi apa pun terima kasihlah..

Tiada ulasan: