Ahad, 15 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 34

MISI

Tahun70-an dan 80-an dulu.K.Lanar belum lagi disinari oleh lampu kalimantang.Usahkan bekalan elektrik, tiang dan wayar letrik pun takde. Jadi masa tu takdelah aktiviti tak senonoh yang berasaskan media eletronik. Rutinnya apabila malam menjelang perhentian keretapi dan kedai kopi Pok Su yang menjadi tumpuan. Kaki lepak akan berhimpun di perhentian keretapi sehingga larut malam. Macam-macam isu yang dibincangkan. Biasanya isu muda-mudi la..

Ada seorang kaki mengintai (bukan Mat Kilat) yang hobinya skodeng rumah yang telah berumahtangga.. Bila malam menjelang je dia akan keluar dengan pakaian serba hitam dan menjalankan operasinya dengan terancang.

Pada masa tu klinik K.Lanar didiami oleh seorang misi yang baru berkahwin. Suaminya kerja di luar dan hanya hujung minggu sahaja berada di klinik tu. Misi tu menjadikan bahagian klinik yg tidak digunakan sebagai tempat tinggal..

Seperti biasa setiap hari jumaat atau sabtu suami misi tu akan datang menunaikan tanggungjawabnya. Sebagai langkah keselamatan,misi tu memelihara seekor anak anjing yang  baru pandai berbunyi halus. Pada malam kejadian,si Mat Skodeng ni pun menyelinap masuk ke bawah rumah misi tu..Dengan penuh debaran untuk menyaksikan aksi-aksi yang menyesakkan dada.. Sedang dia mencari posisi terbaik untuk mengintai di dalam kegelapan di bawah rumah tu,tetiba datang anak anjing tadi mengesel-geselkan badannya di kaki mat skodeng. anak anjing tu mengeluarkan bunyi halus untuk bermanja..Cemas dgn situasi tersebut,takut2 anjing tu mengeluarkan bunyi dan membuatkan misi tu tahu ada orang mengintai, si mat tadi perlahan-lahan mengusap usap badan anjing tersebut dgn lembut. Tangannya perlahan-lahan mencari leher anak anjing dan dengan cengkaman yg kuat terus mencekik leher anak anjing tu. Anak anjing tu tak sempat pun nak mengeluarkan bunyi dan terus terkulai mati.. Mat ni pun dengan selamba meneruskan misinya hingga berjaya..

Sejam kemudian dia pun keluar dengan selamba dan menuju ke perhentian keretapi Kuala Lanar dan dan dgn bangganya bercerita apa yg telah berlaku di atas dan di bawah rumah..Siapa? Tak perlula korang tau.. dah takde di dunia ni pun..he he

Klinik di mana cerita terjadi..

Perhentian Kereta api yg penuh nostalgia kini terbiar

Kedai Pok Su tempat pot paling happening

6 ulasan:

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, cikgu, Pok Su tu sihat lagi kee, keh dah lama tak jumpe dia, ada dah agok setahun...

Pengembara silam, berkata...

Lady..Pok Su dah kembali ke rahmatullah.. kalu tak silap awal tahun aritu..Kini kedai tu diuruskan oleh cucunya..

kerol berkata...

atau bahasa orang lanor dah jalan ke pangkal langsat

LIPISLADY berkata...

Innalillah hiwainna ilaihirajiun, Keh tak dengo pon kabonye, tak ada orang bagi tau ke keh..memasing sibuk yekk..

jumani m salim berkata...

biau betul citer ni

Pengembara silam, berkata...

Ju..ni citer betul..dulu-dulu punye hal he he