Ahad, 1 November 2009

Kuala Lanar Kenangan 28

Feri dan Penang



Ni feri kat penang yg merupakan pengangkutan utama penduduk untuk menyeberang ke pulau dari tanah besar atau sebaliknya.Pagi-pagi memang penuh dgn manusia dan kenderaan untuk ke tempat kerja. Begitu juga bila time abis waktu pejabat..Berpusu-pusu manusia mengejar feri..

Saja aku nak cerita pasal feri kerana ia penuh nostalgia buatku.. Aku mula kenal feri tahun 1987 bila aku nak lapor diri di Maktab Perguruan Persekutuan,Pulau Pinang @MTC . Ia merupakan pengangkutan utama bebudak MTC walaupun Penang Bridge dah ada..

Macam-macam peristiwa yg berlaku di atas feri ini.Tambangnya 40 sen je masa tu..Dok ditingkat atas sambil menghirup bau hanyir Selat Melaka.Tingkat bawah ruang untuk kenderaan. Aku pernah berbuka di atas feri dengan air kotak kerana feri lambat sangat bergerak ke Bagan @ Butterworth.Pernah tertido di atas feri  hingga feri tersebut 2,3 kali ulang alik dari jeti Sultan Abdul Halim ke Jeti Raja Tun Uda. Mengorat anak mami atas feri perkara biasa bagi aku and the gang. Pernah tengok orang terjun dari feri bunuh diri..Gempar kejap. Pernah menyaksikan bagaimana kereta tetiba meluncur ke dalam laut dari feri yg menghampiri feri untuk mendarat.

Peristiwa paling tragis apabila menyaksikan Jeti di Butterworth runtuh dan mengorbankan banyak jiwa akibat tidak dapat menampung bilangan manusia yag terlalu ramai sempena perayaan kaum Tionghua.Memang kelam kabut sangat masa tu.

Masa belajar kat USM 1996-2000, feri tu masih setia memberi khidmat seperti biasa walaupun aku jarang sekali menggunakannya kerana selesa menggunakan Penang Bridge..Selepas aku bergraduasi dari USM tahun 2000,aku tak pernah menjejakkan kaki ke Penang..Hinggalah tetiba hati terpanggil untuk mengimbau kembali kenangan bersama feri..Hatiku ingin benar mendengar kata-kata kapten feri "Pulau Rimau bergerak sekarang"...
Baru-baru ni,aku cuba mengembalikan nostalgia tersebut dengan menyeberang ke pulau dengan feri.. Ferinya masih sama dgn nama pulau-pulau di Malaysia cuma color feri je ada yg berubah. Ada yg colorful.. Tetapi color macam dulu-dulu spt gambat di atas masih ada. Sambil menyedut rokok Sempoerna hijau aku menghirup bau selat Melaka perlahan-lahan..Baunya masih hanyir macam dulu-dulu jugak..Cuma tambangnya dah naik..kedai penjual buah pala di jeti sebelah pulau masih ada, pengayuh beca masih lagi berkeliaran..Cuma bas kuning zaman aku dulu dah takde,ganti dengan Rapid Penang..

Stesen bas Butterworth yg terbakar dulu masih tak berganti..Ntah bila MPPP nak ambik action.. YAB Guan Eng bila lagi?...Nanti lain kali aku cerita pasal MTC,USM,Gelugor,Jelutong,Titi Teras dll..Nostalgia Penang..

Tiada ulasan: