Ahad, 25 Oktober 2009

Kuala Lanar Kenangan 24

Krisis Kepimpinan

Dua tiga hari ni,heboh satu Malaya berlakunya krisis kepimpinan PAS berikutan Tok Guru Nik Aziz berbunyi supaya diadakan EGM bagi menyingkirkan 2,3 kerat pemimpin bermasalah dalam parti.. Biasa la tu,dalam parti politik mesti ada krisis, tak persefahaman, tak sependapat yg kalau tak dibendung boleh melarat dan melumpuhkan parti.
Di Kuala Lanar juga berlakunya krisis kepimpinan. Ibarat api dalam sekam yg sentiasa membara di dalam. Diluar nampak biasa-biasa je tetapi di dalam terbakar membara..panas.. Tanpa disedari penduduk K.Lanar telah terbahagi kpd tiga kumpulan. Walaupun cuba dinafikan tetapi realitinya begitu lah..
Satu pihak menyokong kepimpinan yang sedia ada, satu pihak lagi menentang kepimpinan yang sedia ada. Satu golongan lagi ialah golongan atas pagar seperti aku yang jarang-jarang berada di K.Lanar..Aku pun tak pasti apa punca sebenarnya wujud kumpulan penentang ini. Tanpa prejudis, mungkin ada sesuatu yg tak kena pada pandangan kumpulan penentang.
Sudah mula bibit-bibit perpecahan berlaku, kalau ada sesuatu aktiviti yang dianjurkan oleh sesuatu pihak, pihak yang satu lagi agak liat nak join. Kalau join juga dgn hati yang berat. Sampai masjid pun jadi isu..Apa tah lagi parti UMNO. Masa pilihanraya umun ke-12 yang lalu, cawangan K.Lanar memecahkan rekod Malaysia kerana dalam satu cawangan ada dua bilik gerakan pilihanraya.Kesnya tak sependapat antara satu sama lain. Berlawan pulak dua bilik gerakan ni, padahal sama-sama UMNO..Bangang punya orang. Sampai puak satu lagi tuduh puak yang menentang sebagai musang berbulu ayam,musuh dalamselimut..PKR dalam UMNO... Entah laa.
Harap-harap perkara ini boleh setel dgn molek..Apa salah yang muda berjumpa dgn yang tua. Yang tua dengarlah luahan orang muda.Jang buat keras keng masing-masing..Mana yang rasa banyak sangat jawatan tu, agih-agih la kat orang lain sikit.. Jangan lah beranggapan semua orang macam kita.. Banyak orang banyak ragamnya..Pemimpin kena turun ke bawah, barulah orang bawahan respet..Kalau dah berpuak-puak macam tu,sape yang rugi? Orang K.Lanar jugak yang rugi.. Jadi bualan, kutukan dan bahan ketawa orang lain.. Tak gitu Abang Pin? He he.. Wassalam

Tiada ulasan: