Ahad, 18 Oktober 2009

Kuala Lanar Kenangan 21

Darjah Satu - Baha 5 cen

Aku masuk darjah satu tahun 1973 di SK Kuala Lanar. Barulah aku tau bahawa ramai lagi budak sebaya dgn aku. Aku tak pernah kenal tadika.Memang kampung aku takde tadika pun masa tu. Aku kenal ABC,1,2,3 pun masa darjah satu..

Dalam ramai-ramai member sekelas tu.adalah seorang bernama Baharuddin Mat Nor.. Dia ni pelat skit bila bercakap..Aku masih ingat lagi bila ditanya oleh cikgu Ngah guru besar masa tu.. "Baha...Awak bawa duit berapa sen hari ni?" Dengan bangganya Baha menjawab "5 CEN cikgu" Kami sekelas tergelak besar.

Kemudian sambil menunjukkan kapur tulis,cikgu bertanya lagi, "Baha,apa guna kapur?" sambil menggoyangkan kapur tulis. Baha menjawab dengan yakin.."Kapur buleh makan ngan yeh, cikgu"..Sekali lagi kami tergelak besar, riuh rendah kelas.. Rupa-rupanya Baha bermaksud kapur boleh dimakan dengan sirih.

Sejak aritu,lekatlah nama glamernya Baha 5 Cen..Nama ni kekal dalam jangkamasa yg agak lama sehingga dia berkahwin barulah hilang nama tu..

Nasib baik ngko kawin Baha..dah beranak-pinak pun..

Tiada ulasan: