Ahad, 18 Oktober 2009

Kuala Lanar Kenangan 20

Tanjung Menaun

Aku dilahirkan di Tanjung Menaun. Tau kat mana Tanjung Menaun? Ia sebuah kampung kecil di Kuala Lanar. Pada zaman aku dok kat situ, ada beberapa buah rumah di kampung kecil tu.. Ia dikelilingi dengan dusun buahan dan kebun getah.. Tiada bekalan elektrik apatah lagi air paip. nasib baik Sungai Jelai yg jernih airnya ada masa tu.

Antara rumah yg masih ku ingat selain rumah keluargaku ialah rumah Seripah yg dihuni bersama anak-anaknya Din, Seleman Gajah,Jali Gajah, rumah Mak Bidan Badariah, rumah Aki Lela dan isterinya wan Som, rumah tinggal cikgu Tijah, rumah Wan Aji Hijau dan rumah Mak de Esah..Apabila Din anak seripah berkahwin,dia membina sebuah rumah berhampiran dengan rumah cikgu tijah. Seingatku ada sebuah rumah Cina dalam kebun getah berhampiran dengan rumah seripah. Apek tu kalu tak silap namanya Choy Hoe..

Pekerjaan utama ialah menoreh getah..Kalau musim durian, banyaklah buah durian yg dijual ke Lepeh.Perhubungan utama untuk ke K.Lipis ialah kereta api dan bot sungai..Antara penduduk Tg.Menaun yg ada bot berenjin sangkut ialah seleman gajah dan aki lela..Kalau nak menaiki keretapi,kenalah ke stesen K.lanar yg kira-kira 20 minit berjalan kaki dari rumah melalui belukar dan jalan yg sama dilalui kerbau,lembu,babi dan seangkatannya.

Dulu Tg.Menaun ni menjadi tempat orang memburu binatang liar. Kancil,rusa,kijang,babi menjadi buruan..Kedudukan rumah agak jauh antara satu sama lain..Kampung lain yg berhampiran ialah Belida,Jampung,Kuala Kechau,Lubuk Telur,Belalai.Kesemua kampung ni terletak di seberang sungai..Semua penduduk ni ada bau bau taik kucing..

Tapi kini Tg.Menaun semakin sepi,rumah semakin berkurangan.Yang tinggal hanya dusun buahan dan kebun getah je. Seingatku hanya rumah seripah dan rumah Chu Sahak anak Aki Lela saja yh masih ada di Tg.Menaun.. Seripah tinggalbersama anaknya Seleman Gajah yg masih membujang.. Sesekali berjumpa dgn Seleman yg keluar ke Lipis amat mengejutkan.. dgn baju sempit,rambut beruban,gigi besar macam Andre The Giant ahli gusti dulu-dulu.. he he.. Sori Sulaiaman...

Tiada ulasan: