Selasa, 16 Februari 2010

Kuala Lanar Kenangan 79

Stesen Kereta api Kuala Lipis

Sunyi....

Batu peninggalan Bukit Telur dekat Kuala Lanar

Tahun 60-an - 80-an keretapi adalah pengangkutan utama bagi penduduk K.Lipis. Tempat paling havoc dan happening kat Lipis ialah stesen keretapi. Suasana yang penuh sesak dengan penumpang yang ingin ke destinasi masing-masing.Diselang seli dengan suara tok peraih dan kakitangan stesan keretapi yang bercampur aduk..Memang meriah.

Suasana akan bertambah meriah pada hari Sabtu iaitu hari berkumpulnya umat Lipis di pekan sari..Pepagi buta lagi suasana di stesan keretapi Lipis sudah hiruk pikuk dengan manusia..Manusia dari Kuala Lanar, Sibar, Batu Sembilan,Lentang,Kerambit,Mela,Limau Purut, Sungai Lik memenuhi ruang. Keretapi dari Kelantan memuntahkan manusia dari Kuala Ketir,Padang Tengku, Kuala Telang, Batu Yon, Berengkam, Dura, Aur Gading, Chegar Perah, Merapoh dan Gua Musang...Masing-masing pasang badan dgn fesyen terkini...

Tetapi kini ia agak sepi dan tidak lagi semeriah dulu apabila jalanraya mengambil alih pengangkutan manusia.. Tetapi yang pasti stesen keretapi Lipis semakin sepi...

12 ulasan:

Akuanakpahang berkata...

Kawan dulu biasa juga naik keretapi drp jerantut ke lepeh tambang seringgit lebih aje...duk lepak stesen keretapi ronda bandor kejap mlm balik semula kejerantut...mmg best sampai jerantut goreng ker org jerantut kawan drp kelantan hehehe...agok kawan dah pulahan tahun kawan x naik keretapi...

piewahid berkata...

kalu xsaloh, stesen keretapi paling besor d pantai timur.

mmg penuh nostalgia tempat ni. kalu nak wat n3 pasal pngalaman kat sini, mau 3,4 tahun xabis criter..

"keh, slaku pemegang mohor besor blogger asal merapoh dgn ini mengesohkan apa yg demeh kabo dlm n3 ni bete blake.."

keknyer batu tu baru lagi kan? dulu x ade...

al-mankaraqi berkata...

imdahnya kenangan silam..........

Pengembara silam, berkata...

Bro Yassin.. Aok mcm kawan juge le, dah berjaman tak naik keretapi..Melampau,org jerantet pun aok goreng..he he

Pengembara silam, berkata...

Pie..Bete tu..kalau nok bercerita pasal stesen keretapo Lepih ni banyok mat kesohnya..Ye,stesen terbesor di pantai timur. Doh dapat pengesahan dari pemegang mohor merapoh,kira bete la tu.. hehe..Batu tu Tahun 90-an kalu tak silap..

Pengembara silam, berkata...

al-mankaraqi..Cuma coretan pengimbau kenangan lalu...

endiem berkata...

kome, dulu kalau gi kuala lanar keretapi lewat.. kome hentam jalan kaki je dari lepih.

Pengembara silam, berkata...

endiem..Dulu dari K.Lanar ke Lepih dan sebaliknya, mainan je jalan kaki ni.. Skrg ni nok berjalan skit pun dah letih..he he

Cikgu Jang .. berkata...

koi nak tanye awok le medan...apa beza kepala keretapi dgn kepala kulat....

Pengembara silam, berkata...

Aji..Bezanya? Entohlah aji...nanti kawan pikir jap..

DDrfauziah berkata...

Salam perkenalan.
Kak G saja jalan2 & singgah di mana yg menarik perhatian ... ramai juga org Pahang rupanya ya?

Pengembara silam, berkata...

Kak G..TQ kerana sudi singgah..Dah singgah tu,jgn lupa datang lagi..hehe