Ahad, 4 Oktober 2009

Kuala lanar Kenangan 15

Restoran Thye Heng



Restoran Thye Heng yg terletak di Jalan Besar,K.lipis merupakan antara restoran yg terkenal dan mendapat sambutan hangat dari kalangan orang Melayu. Ia menjual makanan panas dan antara masakan yf femes ialah nasi ayam, mee goreng, mee sup dll..Masakannya diakui lazat. Memandangkan pada masa tu kedai makan melayu boleh dibilang dgn jari, kedai ini sentiasa penuh sesak dgn manusia.
Walaupun ayamnya disembelih oleh org Islam dan yang membuatnya Din juga orang melayu yg beragama Islam tetapi wallahualam...
Pada bulan Ramadhan,nasi ayam kedai ini amat laris kerana dikunjungi oleh kaki barai pose yg membelinya secara bungkus..Isyaratnya mudah saja..sambil lalu di hadapan kedai tersebut, tunjukkan isyarat jari bilangan bungkus yg dikehendaki dan teruskan perjalanan anda ke hujung barisan kedai di Jalan Besar.Lepak dalam 10 minit di kedai hujung Jalan Besar, anda patah balik mengikut jalan kaki lima yg sama. Sampai di Restoran Thye Heng, bungkusan nasi ayam telah pin siap dan jalankan proses pembayaran. Ambik bungkusan dan berlalu dgn selamba.. Makan la kat mana yg selamat..Kenyang lagi... Tokey restoran terus tersenyum.. Itu cerita dulu, sekarang tak tau la ada lagi ke tak tapi yg pasti restoran tu tetap ada..

Tiada ulasan: