Ahad, 10 Januari 2010

Kuala Lanar Kenangan 67

Komunis Melayu?

Beberapa bulan yg lalu,aku membeli beberapa buah buku melalui internet..Buku memoir beberapa orang pejuang Melayu yang berhaluan kiri.Mereka ini terlibat secara langsung dengan Parti Komunis Malaya (PKM)..Bukan ape,sebagai seorang guru Sejarah,aku perlu membaca pandangan dari pihak mereka pulak.. Taklah mendengar cerita sebelah pihak sahaja dan dapatlah membuat pertimbangan sama ada mereka ini pejuang atau petualang...Antara buku-buku yang ku beli ialah mengenai Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh, Abdullah C.D, Abu Samah,Chin Peng dan Suriani Abdullah... Di samping itu juga kisah nasionalis Pak Sako..Saja nak mengetahui dari sudut pandangan mereka.. Banyak kisah-kisah yang tak pernah diceritakan dapat diketahui.. Apatah lagi ada beberapa nama dalam cerita tersebut yg aku kenali..Walaupun begitu, dirasakan masih banyak cerita-cerita yg tersembunyi yg luput bersama-sama dengan orang yg mengalaminya.. Aku cuba pula mencari buku-buku  kisah wahi Annuar, Musa ahmad dll....




8 ulasan:

pungkar berkata...

biasa la tu...sejarah tu kan bergantung kepada siapa yang mencritakannya.

Cikgu Jang .. berkata...

kadang2 kita ni diputarbelit mengenai sejarah dulu2...maklum le, banyak alasan mengapa buat gitu..

Pengembara silam, berkata...

Bete tu..Sejarah ni ditulis oleh orang yg menang..

Tanpa Nama berkata...

tapi betul ke ada yang mengatakan
anak kepada musa ahmad pernah menjadi
menteri kabinet?dimana namanya tidak bin musa
tetapi dibinkan ayah angkatnya

kerol berkata...

teringat sedara kita yang dah pergi pernah
menjadi anggota rejimen 10 arwah aki kadir belida
dengan arwah pak ngah seleman dulu masa ada syok
juge beborak pasal zaman ermengency 1948-1960

SkreMpes! berkata...

Saya Sokong deme tu seme pejuang! Coz deme2 tu tentang orang puteh, ada hok royat jahat terus, sapa sokong angkat tangan..hehe,

taruk cbox r.snang sket berinteraksi..susoh nok beringor, nok beroyat kene masuk sinih. Cemuih ahk! TQ, lawat blog keh skali skale prentang ujan nih ahk!
http://myskrempes.blogspot.com

Pengembara silam, berkata...

Tanpa nama.. Kawan dengor juga begiteh.. tapi tak tau la, bete ke tak..Org Temerloh dengornye..

Pengembara silam, berkata...

Skrempes... Nanti la kawan letokcbox.. Tak dan sokmo nok meletoknya..