Ahad, 27 Disember 2009

Kuala Lanar Kenangan 59

Cerita-ceriti Meraban

Tadi aku pegi kenduri kawin lagi.Masa menunggu time makan,adalah seorang sahabat membuat cerita meraban. Cerita ni dah selalu aku dengar dan korang gerenti dah selalu dengar tapi saje aku nak bercerita lagi..

Dalam sebuah kampung di Hulu Jelai, tinggallah seorang tua dengan anak dan menantunya. Menantunya ni lelaki. Hobi kedua-dua beranak ni suka berikan di Sungai Jelai.kalau turun ke sungai,mesti masing-masing nak tunjuk terer sapa yg lebih hebat menangkap ikan.

Suatu hari,pak mentua ni mengajak menantunya pegi menjala ikan di Sg.Jelai.Pegilah berdua ni menjala. Dah letih menjala,Pak mentua ni mencabar menantunya berlawan menyelam sape lama.Takut jatuh air muka depan pak mentua,si menantu menyahut cabaran pak mentua.

Mula-mula pak mentua ni menyelam.Memang terer dia menyelam,dekat setengah jam baru timbul.
"Puhh..terer betul bapak menyelam..Bapak buat pe lama sangat kat dalam sungai tu?" Soal si menantu.
"Kat bawah tu,ada kedai kopi..sempatlah kawan ngeteh dulu", jawab si bapa dengan bangga sambil tersengeh-sengeh.
" Haa..mende tunggu lagi..Giliran aok la plak menyelam..Selam lama-lama skit,ntah-ntah jumpa kedai kopi tadi di dalam sungai", arah pak mentua..

Terjunlah si menantu ni ke dalam sungai..
"Gile nak menyelam selama tu..mampus kawan"..bisik si menantu..
Si menantu ni menyelam dan berenang dalam air ke tepi tebing dan timbul dicelah-celah reba di hilir sungai. Ntah macamana tetiba kepala si menantu ni tercucuk kayu dan berdarah lah skit..Duduk la si menantu ni di celah reba tu dekat sejam..Darah di kepalanye meleleh ke muka..

Pak mentua dah resah gelisah bila menantunya tak timbul-timbul menyelam..Menantunya perlahan-lahan menyelam semula dan timbul betul-betul depaan pak mentuanya..

"Lahh..Matnye kepala aok ni berdarah? Soal dengan cemas pak mentua ke menantunya..

"Mana tak berdarah..kene pukul dengan beluti 2,4 oleh tokey kedai kopi di bawah tu", jawab menantu.
"Matnye kene pukul?" soal pak mentua lagi..
"Mana tak kene pukul, bapak minum teh tadi tak berbayor," selamba je menantu menjawab......

Moral : Jangan perkecil kebolehan menantu..he he...

3 ulasan:

Cikgu Jang .. berkata...

dasyat ooo...setengah jam nyelam....tu kalo pegi nembak ikan tu, jenuh makan patin mucung..

YASSIN SULAIMAN berkata...

Sama2 hebat deme berdua teeh... pening kash mekala dpt pok mentua gitu hehehehe

kerol berkata...

tapi ada satu lagi moral the story jangan jadi macam mentua dgn menantu 2 dua2 kaki buat pedoah