Sabtu, 12 Disember 2009

Kuala Lanar Kenangan 54

Cerita Penyendal Otak

Cerita dah biasa didengar,cuma aku nak ulang suara je di petang Sabtu ni..
Suatu hari seorang guru dari Kelantan yang bertugas di sebuah sekolah pedalaman Lipis telah mengarahkan muridnya menulis sesuatu di buku latihan. Guru ni mengajar Matematik Tahun Satu. Guru baru ni amat pekat dialek kelantannya.Tiadalah dia berbahasa baku atau standard.

"Saya mau semua murid tulih ako limo", arah guru tersebut kepada muridnya.
Muridnya menunduk menulis apa yang diarahkan olehnya.
"Doh siap ko?" Tanya guru tersebut.
"Dah,cikgu", jawab murid-muridnya.
"Ok,tunjukkan hasil kerja kamu"..
Semua murid menunjukkan hasilnya.
"Mu tulis gapo ni? Cikgu suruh tulih ako limo..Mu buat gapo ni?" Bebel guru tersebeut kepada salah seorang muridnya.
"Betullah cikgu..ako limo lah ni.." jawab murid tersebut sambil menunjukkan buku latihannya..
"Ako limo gapo lagu ni? Ako limo lagu ni.." Guru tersebut menunjukkan yang sebenarnya..
"Laaa..cikgu , cakaplaa angka lima..Yang saya buat ni betul la ako limo.. Orang kampung ni cakap,ako limo macam ni la rupanya.."sambil menunjukkan lukisan akar limau..

Moralnya : Janganlah guna bahasa dialek masa mengajar dan fahami la budaya setempat..he he

4 ulasan:

Cikgu Jang .. berkata...

Awok tok berjumpe ngan cikgu zul narin...ari ni die ke lipih...

Pengembara silam, berkata...

Cikgu jang..Ada dia nelepon kawan tadi,ajak g berkeloh kat Lata Lembik,Raub tapi kawan ada hal di Bentong..

LIPISLADY berkata...

Sallam weh, hehehe...ngajo budok darjah satu, cakap pulok bahasa daerah...jadi sangatlah...

Fadh berkata...

heheeheheh