Isnin, 7 Disember 2009

Kuala Lanar Kenangan 51

Lagi Cerita Meraban..

Kesoh ni berlaku lama dulu. Zaman kain pelikat baru sampai ke Tanah Melayu. Kira pada zaman tu, sape-sape yg ada kain pelikat dikira orang kaya laa..Masa tu kain pelikat n i takde cap lg.. Jadi takde laa cap gajah duduk, gajah berdiri lagi takde.Tersebut la kesoh dua orang suami isteri di hujung kampung. Mereka  ni dah lama kawin tapi takde anok lagi. Rumah pulok di tepi hutan..dengan segala menatang lior ada belake.Rimau,gajah,beruang macam2 lagi laa. Kadang2 menatang ni sampai ke laman tangga rumah suami isteri ni..Ada la sesekali menatang ni mengintai mende la yg dibuat oleh suami isteri tu malam-malam..Setakat intai je la..

Suatu masa,suami isteri ni mendapat sedekah kain pelikat second hand dari orang kaya.Sehelai je. Gembira yg amat sangat la suami isteri tu. Disebabkan hanya sehelai maka bergilir-gilirlah mereka menggunakannya di waktu malam..bukan pe,buat selimut je..Kalu bininya guna,maka tido boling la lakinya,begitulah sebaliknya.

Suatu malam, datanglah sepasang rimau belang laki bini ke laman rumah suami isteri tadi.Bini rimau ni bunting sulung,tengoh mengidam kata orang.Maka dia pun mengintai la rumah suami isteri ni tadi,kot2 ada mende boleh dimakan.Kebetulan pulok malam tu,giliran isterinya memakai kain pelikat.Secara tak sengaja bini rimau tertengok sesuatu yang pelik.

"Bang,bang,..acu aok perati molek2 dlm rumoh tu..Buah mende la tu gamoknye? Tak penoh saya nengok buah begitu seumur hidup..Tak kecik,,tak besor,sedang molek je..berkilat pulok.Yg pelik buahnya tak lebat,ada dua butir je..tapi tangkainye di tengoh-tengoh..Sedap kalu dapat makan tu", bisik bini rimau kepada lakinya sambil mencari posisi yg lebih baik untuk mengclearkan pandangan lagi.

"Saya teringin la nok makan buah pelik tu..bang tolong la amikkan"..rayu bini rimau lagi.

"ishh..aok ni,mcm2 hal..Meh saya nengok pulok.."

"Ishh aok ni,buah tu memang la pelik,saya pun tak penoh nengoknye..Tapi buahnya tu tak masak lagi..Tengok tu,tangkainya keras je..Kalau dah masak,tangkainya terkulai..tu tanda buah dah masak. Kalau aok nak juga,2,3 hari nanti kita datang lagi amik buah ni", kata laki rimau pada bininya.

Akhirnya rimau laki bini pun berlalu.

Selang 2,3 malam kemudian rimau laki bini tu datang semula ke rumah suami isteri tu.Malam tu giliran suaminya berkain pelikat..Rimau tu pulak terlewat datang..dah tengoh malam baru sampai..

Bini rimau mengintai-intai tak sabar..
"Bang-bang..Tu la,aok degil,saya suruh amik malam tu,aok tak nak",,rengek bini rimau.

"Nape pulok?"

"Acu aok nengok molek-molek..kan dah takde buah tu.Tangkainye pun hilang gak. Baru je dipetik orang.Aok nengok tu..getahnya meleleh lagi kat situ.Mesti orang memetiknya baru je berlalu..:

Maka berlalu la rimau laki bini ke dalam hutan.Kempunan la bininya nak merasa buah pelik jarang-jarang nampok tu... Wassalam



11 ulasan:

Fadh berkata...

hahaha pandai ngat awok weh bercerita mende2 gini hehehe

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, hehehe...kempunan rimau tu...

Pengembara silam, berkata...

Fadh.. Bukan mende saje buat penyendal otak pepagi gini..

Pengembara silam, berkata...

Lady..Kempunan rimau tu tak lame..dengornye tak lama lepas tu mengenya jg buah pelik tu..

Cikgu Jang .. berkata...

kah kah...buah , tangkainya kat tengoh2....lepas te tegang .....memang ajaib...

Hashim Zabidi berkata...

Ada kelas cerita nih. esok kawan belanja minum teh tarik kat Petani Restoran, ok!

LanaBulu berkata...

kesian..kesian..kesian..kata ipin..
biasalah rimau tu tak sekolah..hee

YASSIN berkata...

Mekala laa rima tu bawok balik peram dulu buah tu haru juge hehehe........

Pengembara silam, berkata...

Pak..Mintok maaf bebanyok..tak dan nok ngeteh kat restoren petani..bz mat..kata omputeh..

Pengembara silam, berkata...

Lana..Kalau riamu tu p sekolah..len la plak jadinya..ntah2 siap rakam pakai henpon lagi..

Pengembara silam, berkata...

Bro yassin..nasib bek rima tu tok abis menuntut ilmu memeram buah..kalu takk..maru laa